TANEC PRAHA 2020 - William Forsythe - A Quite Evening of Dance (USA / DE)

TANEC PRAHA 2020 - William Forsythe - A Quite Evening of Dance (USA / DE)

Ve svém nejnovějším díle, s nímž se po dvaceti letech vrací na festival TANEC PRAHA, vzdává William Forsythe hold svému rodnému jazyku - baletu. Jak je mu za více než pětačtyřiceti-letou kariéru vlastní, i tentokrát klasickou baletní techniku neotřele a osobitě přetváří a přizpůsobuje 21. století kombinací s prvky hip hopu. A Quiet Evening of Dance vskutku je tichý a minimalistický, žádá divákův intelekt a pozornost, získá si jej však intimní virtuositou, ladností pohybu i milou nezbedností.

 

Cena na newyorské soutěži FEDORA - VAN CLEEF & ARPELS Prize for Ballet 2018.

 

In his latest work, William Forsythe pays homage to his native language of ballet, as he returns to the TANEC PRAHA Festival stage for the first time in 20 years. Throughout his 45 year career, he has re-invented classical ballet techniques, adapting them to the 21st century, and this piece is no exception, as he combines these techniques with novel hip hop elements. A Quiet Evening of Dance is truly quiet and minimalist, demanding the viewer's intellectual attention, and succeeds in gaining it through intimate virtuosity, graceful movement and gentle mischievousness.

Awards - Winner of the FEDORA - VAN CLEEF & ARPELS Prize for Ballet 2018.


Tanec Praha 2020 - A Quite Evening of Dance



CHOREOGRAFIE / CHOREOGRAPHY: William Forsythe
PERFORMEŘI/PERFORMERS: Brigel Gjoka, Jill Johnson, Christopher Roman, Parvaneh Scharafali, Riley Watts, Rauf "RubberLegz" Yasit, Ander Zabala, Cyril Baldy - obsazení bude upřesněno
HUDBA/MUSIC: Morton Feldman, Nature Pieces from Piano No.1 (Epilogue)
Jean‐Philippe Rameau, Hippolyte et Aricie: Ritournelle, from Une Symphonie Imaginaire (Seventeen/Twenty One)
SVĚTELNÝ DESIGN / LIGHT DESIGN: Tanja Rühl, William Forsythe
SOUND DESIGN: Niels Lanz
PRODUKCE/PRODUCTION: Sadler's Wells Production
KOSTÝMY/COSTUMES: Dorothee Merg, William Forsythe

PREMIÉRA/ PREMIERE: 4. října 2018, Londýn / 4. October 2018, London

DÉLKA / DURATION: Část první: 45 min - přestávka - Část druhá: 35 min / ACT 1: 45 min – break - ACT 2: 35 min

 

William Forsythe (USA/DE)
Jedna z největších osobností tance a choreografie. Pochází z New Yorku. Svou taneční kariéru započal na Floridě pod vedením Nolana Dingmana a Christy Long. Nejprve tančil v Joffrey Ballet, později v Stuttgartském baletu, kde se stal v roce 1976 rezidenčním choreografem. Od roku 1984 působil po dvacet let jako šéf Frankfurtského baletu, který proslavil po celém světě. Po jeho ukončení činnosti založil v roce 2005 vlastní soubor The Forsythe Company, jenž řídil v letech 2005 - 2015. Jeho nejnovější díla uvádí výhradně The Forsythe Company, zatímco ta předchozí se objevovala na repertoáru nejslavnějších baletních souborů světa, např. Mariinsky Ballet, New York City Ballet a the Paris Opera Ballet. Kromě tvorby choreografií je William Forsythe v současnosti profesorem tance a uměleckým poradcem na Choreographic Institute at the University of Southern California Glorya Kaufman School of Dance v Kalifornii. Také je zván k řadě projektů z oblasti filmu, vizuálního umění, konkrétně instalací.


One of the greatest figures of dance and choreography. Raised in New York and initially trained in Florida with Nolan Dingman and Christa Long. Forsythe danced with the Joffrey Ballet and later the Stuttgart Ballet, where he was appointed resident choreographer in 1976. In 1984, he began a 20-year tenure as director of the Ballet Frankfurt. After its closure, Forsythe established a new ensemble, The Forsythe Company, which he directed from 2005 to 2015. Forsythe's most recent works were developed and performed exclusively by The Forsythe Company, while his earlier pieces are prominently featured in the repertoire of virtually every major ballet company in the world, including the Mariinsky Ballet, New York City Ballet and the Paris Opera Ballet. Further to his work as a choreographer, William Forsythe is a current professor of dance and artistic advisor for the Choreographic Institute at the University of Southern California Glorya Kaufman School of Dance. At the same time he is invited to a number of projects in the field of film and visual arts, namely installations.

Program
Kniha o divadle
Dárkové poukazy
Repertoár